Yoga

Yoga

Vaak hoor ik: ‘Ik zou wel yoga willen doen maar ik ben te stijf.’ Laten we meteen een mythe uit de wereld helpen. Je hoeft helemaal niet lenig te zijn om te starten met yoga. Het is op zich niet gek dat we dit beeld van yoga hebben. Je hoeft Facebook of Instagram nog maar te openen en je tijdlijn staat vol met foto’s van mensen in de meest fancy circus poses. Maar hier gaat het helemaal niet om bij yoga. Na verloop van tijd helpt het beoefenen van yoga om ons lichaam, onze geest en ziel bij elkaar te brengen, waardoor we onszelf beter gaan begrijpen. Maar het beoefenen van yoga brengt nog veel meer voordelen met zich mee.

Ik zou wel yoga willen doen maar ik ben te stijf.
Op fysiek vlak wordt je na verloop van tijd leniger, sterker en creëer je een betere houding en gevoel voor balans. Je gaat beter ademhalen en je stimuleert je bloedcirculatie. Uit onderzoek is ook gebleken dat yoga ontstekingen vermindert, je immuunsysteem een boost geeft en de symptomen van chronische gezondheidsklachten vermindert. Op mentaal vlak zorgt yoga o.a. voor minder stress, depressie en angst. En de lange lijst met voordelen stopt hier nog niet.

yoga-op-de-werkvloerIedereen kan dus yoga beoefenen ongeacht flexibiliteit, leeftijd en gewicht. Er is een groot aanbod aan yogastijlen van zeer intensief (zoals ashtanga yoga, vinyasa yoga en yogalates) tot rustig en meditatief (zoals yin yoga en hatha yoga) waardoor er altijd wel een yogastijl is die bij je past. Tijdens een yogales worden ook verschillende opties gegeven en op die manier wordt je gestimuleerd om jezelf op je eigen niveau uit te dagen.